Ulvestua Barnehage SA

Barnehagen vår ligger idyllisk til i Sørkedalen, med skogen og Nordmarka rett utenfor gjerdet. Det er ikke uten grunn at Sørkedalen kalles «bygda i byen», barnehagen ligger rett ved Sørkedalen Landhandel og Sørkedalen Skole, men det tar bare 10 minutter å kjøre til Røa. Bussen stopper like ved barnehagen.

Satsningsområdet vårt er aktivitet og uteglede, og vi er så heldige at vi har både skispor, hester og skogsbilveier rett ved siden av barnehagen. Det gir oss unike muligheter for å observere dyrelivet, følge årstidene på nært hold og ta med barna på flotte turer både sommer og vinter. Det er ikke uvanlig at det passerer elg eller rådyr forbi gjerdet vårt og vi trenger bare å gå ut av porten så er vi midt i spennende natur med mulighet for å fiske, dra på elgsafari, plukke bringebær, klatre, pilke, grille eller gå natursti. Se En aktiv barnehage! for å lese mer om hva vi gjør sammen med barna.

Vi har et stort uteområde som gir barna mulighet til å utfolde seg gjennom alle årstidene, med både akebakke, ulendt terreng, lekeapparater og sandkasser. Vi har egen grillbu på storebarnas uteområde og småbarnsavdelingen har et eget vognskur hvor barna sover godt i ly for vind og vær. Vi har også et eget lite parkhus hvor barna kan leke og utfolde seg i mindre grupper.

Avdelinger
Vi har to avdelinger, Blåbærlia med plass til 12 barn fra 10 mnd til 3 år og Tyttebærlia med plass til 18 barn fra 3 til 6 år. Uteområdet er delt slik at de yngste kan trekke seg tilbake i tilvenningsperioder, men stort sett er vi mye ute sammen.

Mat og bursdagsfeiring
Vi ønsker at barna skal få tilbud om et variert og sunt kosthold, og spiser varmmat 3 dager i uken som vi får levert fra Barnehagematen. En dag i uken baker vi eller lager varmmat sammen med barna.

Ved bursdagsfeiring i barnehagen henger vi opp flagge og lager krone sammen med barnet. Vi har også bursdagssamling, sender opp «raketter» og synger bursdagssang. Barnet har med en pakke kjeks som de deler ut på storbarnsavdelingen, på småbarnsavdelingen har de med det de ønsker (feks ferdig oppskjært frukt/bær er ofte populært).

Foreldresamarbeid
Barnehagen er foreldreeid, noe som fører til et ekstra stort engasjement hos foreldregruppen, og et nært og godt samarbeid mellom personalet og foreldre. Vi har flere arrangementer gjennom året hvor foreldre samles enten til dugnad, sommerfest eller påskekaffe. Det holdes foreldremøte i september og årsmøte i mars, og vi gjennomfører foreldreundersøkelse hvert år. Vi tilbyr to foreldresamtaler i året, flere ved behov, samt oppstartssamtaler for nye barn og barn som bytter avdeling. Vi er opptatt av god kontakt med foreldre, og at barnehagen skal være et trygt og godt sted å være for både barn og foreldre. Vi gjør alt vi kan for at barna skal glede seg til å komme i barnehagen hver dag.

Bemanning
Barnehagen har god økonomi og egen styrer i 100 % stilling, som gjør at vi alltid er godt bemannet selv når det er sykdom. Styrer er ute på avdeling eller setter inn vikar ved behov. Alt av overskudd går til oppgradering av barnehagen samt leker og utstyr som kommer barna til gode.

Av øvrig bemanning har barnehagen 3 pedagogiske ledere og 4 pedagogiske medarbeidere.

Voksenrollen er viktig for oss i Ulvestua. Vi er opptatt av å være anerkjennende, lekende, undrende og engasjerte voksne som er tilstedeværende og aktivt med i barnas lek både ute og inne. Voksne i Ulvestua barnehage møter barna der de er, skaper gode relasjoner og en trygg hverdag med glede, trivsel og gode rollemodeller.